„Un cetăţean informat este un cetăţean puternic”
La 3 iunie a. 2019 în incinta primăriei municipiului Bălţi, în sala de şedinţe, la ora 10:00 s-a început seminarul de instruire cu genericul: „Orașe eficiente cu bugete transparente”. Acest eveniment a fost organizat la iniţiativa Institutului pentru Dezvoltare şi Iniţiative Sociale (IDIS) „Viitorul” conform proiectului „Bugete fără secrete”, realizat în cadrul Programului de Transparenţă Bugetară în Republica Moldova, care a fost implementat de Corpul de voluntariat pentru Servicii Financiare (FSVC), cu susţinerea financiară a Agenţiei SUA pentru Dezvoltare Internaţională (USAID).
Cuvânt de deschidere a fost oferit dnei Ana-Maria Veveriţa, expert în bună guvernare la IDIS „Viitorul” şi dlui Ghenadie Şmulschi, viceprimarul municipiului Bălţi.
Dna Ana-Maria Veveriţa, expert în bună guvernare la IDIS „Viitorul” şi-a expus dorinţa ca acest seminar de instruire să fie util pentru toţi cei prezenţi şi ulterior să fie aplicat în practică.
Dl Gh. Şmulschi, viceprimarul municipiului Bălţi a ţinut să menţioneze că, la capitotul „Transparenţă in procesul decizional” anume municipiul Bălţi, deţine în premieră, locul întîi pe republică în decurs de doi ani 2017-2018, ceea ce este demn de urmat de către alte localităţi. Pe de altă parte, Domnia sa a accentuat că transparenţa trebuie să persiste şi la toate etapele procesului bugetar. Aceasta va permite să fie diminuat fenomenul corupţiei. Anume despre aceste momente se va discuta la seminar după care urmează ca fiecare să facă concluziile respective.
Seminarul a decurs în trei etape la care au fost abordate două teme mari: „Eficienţa şi eficacitatea bugetului local, de la planificare la executare” (prezentator: dna Lilia Rotaru-Dragomir, dr. în ştiinţe economice, conferenţiar universitar), şi „Buget transparent pentru o localitate administrată eficient” (prezentator: dna Diana Enachi, economist la IDIS „Viitorul”). În partea a treia a seminarului a fost preconizată sesiunea de întrebări şi răspunsuri (Networking).
Dna Lilia Rotaru-Dragomir a vorbit despre necesitatea de a merge într-un pas cu modificările cadrului legal şi respectarea principiului transparenţei. A vorbit despre aceea ce este procesul bugetar la nivel local, despre faptul că toate etapele procesului bugetar local derulează în dependenţă de perioada stabilită de Ministerul Finanţelor în limitele cadrului local, a evidenţiat aşa principii ca: principiul de programare, de performanţă; principiul balansării; neafectării veniturilor şi cheltuielilor; specializării, când toţi indicatorii trebuie să fie scrişi conform Clasificaţiei bugetare noi în baza codurilor; care sunt factorii ce influenţează procesul bugetar etc. A atras atenţia audienţilor că încă se lucrează cu bugetul tradiţional liniar fără să se ţină cont de calendarul bugetar, ceea ce nu este corect. S-a vorbit şi despre aceea că multe APL s-au deprins să lucreze în funţie de transferurile primite, fapt nedorit în ziua de astăzi. Dna Lilia Rotaru-Dragomir a mai menţionat că trebuie „să batem alarma” ca cuantumul defalcărilor să fie mai mare, evitând astfel dependenţa de transferuri. S-a menţionat şi faptul că trebuie să fim atenţi la producătorii autohtoni şi să-i susţinem. S-a recomandat să se practice mai des apelarea la serviciul auditului procesului bugetar, în special înaintea controlului. În acest context s-a menţionat că cea mai mare bogăţie este resursa umană.
În tot discursul său Diana Enachi s-a axat pe implicarea cât mai largă a cetăţenilor în procesul de elaborarea şi aprobare a bugetului. De cîte ori vom lucra asupra procesului bugetar trebuie să facem ca cetăţenii să aibă acces la informaţia respectivă (de executare a bugetului; de evidenţa contabilă şi raportarea bugetului etc.). În această ordine de idei Domnia sa a menţionat că un cetăţean informat este un cetăţean puternic.
De menţionat că, participanţii la seminar au fost foarte activi, venind cu unele sugestii, propuneri şi punând diferite întrebări pe marginea temelor abordate.
Graţie faptului că la seminar au luat parte mai multe categorii de participanţi (aleşi locali, funcţionari publici ai administraţiei publice locale (de nivelul I şi II) din municipiul Bălţi şi regiunea de dezvoltare Nord, reprezentanţi ai Centrelor Sociale, ONG-urilor, etc.) am avut posibilitatea să intervievăm сîţiva participanţi.
La întrebarea „Care sunt aşteptările dvs. în urma participării la seminar?” dna Veronica Gorea, director la Centrul de găzduire şi adaptare socială a persoanelor fără adăpost din mun. Bălţi „Reîntoarcere” a comunicat că doreşte să cunoască mai bine toate afinităţile procesului bugetar (planificarea, elaborarea, aprobarea, executarea şi controlul executării bugetului), ţinându-se cont de cadrul legal cu toate modificările la zi, precum şi rolul principiului transparenţei în procesul bugetar.
Dna Galina Gonţa (Centrul Militar Teritorial Bălţi) a relatat că din subiectele specificate în cadrul seminarului i s-au părut mai utile privind metodele de atingere a nivelului de maximă transparenţă la elaborarea şi executarea bugetului în raport cu cerinţele de ultima oră.
Dna Ina Galii, director la Centrul Ergosocial pentru persoane cu probleme de sănătate mentală „SOCIUM” şi dna Macarciuc Iulia, şef-contabil, şi-au exprimat dorinţa de a fi într-un pas cu toate noutăţile şi modificările apărute în legislaţia bugetar-fiscală şi care sunt cerinţele de bază faţă de procesul bugetar (elaborarea, aprobarea şi executarea bugetului).
Dl Iurie Dmitracov, şef secţie tineret şi sport în cadrul Direcţiei Învăţămînt, Tineret şi Sport a primăriei m.Bălţi a fost interesat de modalitatea implicării cetăţenilor în procesul bugetar la toate etapele acestuia în scopul conştientizării şi utilizării bugetului de către cetăţeni şi asigurarea tansparenţei care să le permită să participe mai activ la procesele de luare a deciziilor. Domnia sa a mai adăugat că acest seminar de instruire le va ajuta participanţilor să-şi exercite atribuţiile de serviciu mai competent şi profesionist.
Dl Octavian Gaivas, director la Şcoala Sportivă Specializată Bălţi, a ţinut să menţioneze că îl interesează toate noutăţile apărute în legislaţie referitor atât la elaborarea şi aprobarea bugetului, cât şi la factorii care influenţează partea de venituri şi cheltuieli a bugetului
.