La 8 aprilie se împlinesc 77 de ani de la constituirea serviciului locativ-comunal
La 8 aprilie se împlinesc 77 de ani de la constituirea serviciului locativ-comunal
Actualmente comunitatea bălțeană cunoaște despre existența Direcției gospodărie comunală din cadrul Primăriei municipiului Bălți. În timp ce 77 de ani în urmă, la 8 aprilie 1944, Comitetul împlinitor al Sovietului orășenesc al deputaților truditori din Bălți a luat decizia de a crea o subdiviziune multifuncțională în domeniul gospodăriei comunale, a cărei activitate a fost condusă de către Bocinin N.M.
„În 1944, către sfârșitul unui război sângeros, Bălțiul era în ruine, supravețuind ca prin minune doar câteva clădiri.
„În fața bisericii, la marginea unei mici străzi, erau șiruri de ruine. Cele mai însemnate clădiri din oraș au fost distruse de naziști. Zidurile carbonizate, străpunse de proiectile, și fundațiile ruinate ale clădirilor stau ca martori muți ai vandalismului acestora”, a scris un corespondent care a vizitat Bălțiul în primăvara anului 1944. Tot mai puțini rămân din cei care își amintesc orașul acelor ani duri, care și-au asumat toate poverile și greutățile cumplitelor vremuri de după război. Pe umerii acestora a stat povara cea mai grea – de a readuce la viață orașul natal. Citind din rîndurile puținelor documente arhivistice a acelui timp, îți dai bine seama cât de mult au făcut bălțenii în câțiva ani postbelici. A fost cu adevărat o faptă eroică a Spiritului și a Muncii”.
„Toți bălțenii – de la mic la mare – au participat la reconstruirea orașului distrus de război, curățând străzile distruse de ruine, construind case noi, restaurând întreprinderile industriale, amenajând scuaruri și parcuri”.
(Boris Polevoi, secvență din ziarul „Pravda”, 1945).
Nu existau suficiente materiale de construcție și forță de muncă, însă, entuziasmul, cu care cetățenii au început să restabilească fondul de locuințe distrus și să construiască locuințe noi, a fost unul impresionant. Majoritatea clădirilor rezidențiale au fost construite de angajații întreprinderilor și organizațiilor orășenești. În anii 1948-1949 muncitorii fabricii de blănuri au construit 6 clădiri rezidențiale noi. Lucrătorii fabricii de mobilă s-au mutat într-o clădire nouă cu 10 apartamente. Pe strada Kievului au fost construite mai multe blocuri cu apartamente pentru muncitorii feroviari. Numai în 1948 au fost dați în expluatare 3,5 mii de metri pătrați de spațiu locativ. Construcția individuală de locuințe a fost intensă în oraș – în anul 1948 au fost construite 181 de clădiri locative. Către anul 1955, au fost construite 70 de clădiri rezidențiale cu o suprafață de aproximativ 11 mii de metri pătrați. Pentru lucrătorii de la Calea ferată a fost construită o clădire cu 24 de apartamente confortabile și un cămin cu 100 de locuri și cu o bucătărie. Construcția locuințelor avea loc pe străzile K. Marks, Kooperativnaya, Sadovaya, Pușkin, unde au fost edificate case cu un etaj și cu două etaje, pentru circa 2.670 de locuitori din Bălți. În 1952 a început construcția clădirii Casei Sovietelor cu o suprafață de 3000 mp. S-a remarcat echipa de zidari condusă de A.Melniciuk, cât și maiștrii constructori: U.Râmari, V.Akimov, V.Reus; constructorii I.Prepelița, T.Cebotari, Z.Șalimov, I.Kolpacci, K.Scuratov. Construcția clădirii a fost finalizată către 1 mai 1957. Bălțenii își amintesc cu recunoștință numele celor care au construit orașul. Este vorba de zidarul I.Cuzimov, brigadirii I.Russu, T.Cebotari, A.Dascal, maistrul A.Bugacov, macaragiul N.Surdu, strungarul A.Luca. O brigadă de zidari condusă de G.Ardeleanu a construit o clădire de 112 apartamente, un cămin pentru Institutul pedagogic, clădirile Școlilor nr. 5 și nr. 12. Pentru munca altruistă, G.D.Ardeleanu a primit titlul de Erou al Muncii Socialiste.”
Și asta este doar construcția de locuințe. Cu un ritm nu mai puțin impresionant s-au desfășurat și reparațiile drumurilor, creșterea parcului auto al întreprinderilor noi de transport. Organismul complex al serviciilor comunale urbane trăiește și funcționează ca un ceas. Ei bine, multe nume de întreprinderi și-au pierdut demult grandoarea, producția în sine s-a scufundat în uitare, dar memoria arhivistică ne ajută să le revigorăm din cenușă, să le dăm o a doua viață, iar generația tânără de bălțeni să cunoască istoria buneilor lor care au construit orașul.
„Colectivului Companiei din Bălți de transport auto Союззаготтранс i s-a încredințat o sarcină responsabilă – de a transporta tot grâul noii recolte, din niște localități îndepărtate ale fostului județ Bălți la punctele de colectare. Șoferii întâmpină obstacole. De exemplu, căile de acces la punctul de colectare „Заготзерно” nu sunt amenajate, motiv pentru care mașinile deseori cedează, iar combustibilul este irosit. Situația nu este mai bună spre căile de acces la Fabrica de ulei nr. 2. Aici, chiar și pe vreme bună drumul prezintă mari dificultăți.”
Ziarul „Comunist”, 1948 .
S-au făcut multe pentru restaurarea drumurilor, construirea altora noi. Orașul și astăzi are nevoie de drumuri bune. Se putea mai multe de făcut, dar pandemia a avut un rol nefast asupra termenelor și mijloacelor pentru realizarea planului municipal de reparații a drumurilor și podurilor. Oamenii, totuși, au fost întotdeauna și au rămas cel mai mare potențial și sprijin în activitatea întreprinderilor din sectorul comunal.
„Prin decizia comitetului executiv al consiliului orășenesc al deputaților muncitori din zona satului suburban Pământeni, pe strada Artiom*”, a fost creat un șantier pentru construirea unei stații de mașini. În acest an 400 de mii de ruble au fost alocate pentru construcția primei etape. În 1949, aici vor fi construite și date în expluatare spații de producție, birouri tehnice și de serviciu. Și iată o altă inițiativă. La sfârșitul lunii februarie, la o adunare generală a satului Țigania, a fost discutat raportul șefului clubului. La inițiativa deputaților consiliului sătesc, în ședință s-a decis să se înceapă construcția unui nou club în acest an. Noi linii de autobuz. Parcul auto al Companiei de transport Bălți (șeful biroului T.Mariuța) a crescut semnificativ în acest an. În legătură cu primirea a 7 autobuze noi, comitetul executiv a aprobat noi linii de comunicare urbană și interurbană. Un nou traseu a fost iaugurat: stația Bălți-Vest** – Podul Chișinăului. Tariful este de 1 rublă.”
Ziarul „Comunist”, 1949.
Vremurile se schimbă. Apar noi materiale de înaltă rezistență, tehnologii de producție și de construcție a drumurilor, sunt instalate lămpi cu eficiență energetică pentru iluminatul stradal, sunt reconstruite clădiri vechi, se renovează parcuri și scuaruri, sunt construite noi săli de sport, noi monumente… Pe când efectuarea lucrului calitativ, grija de locuitori, crearea unui mediu urban confortabil rămân a fi componente importante ale angajaților din sectorul comunal al Direcției gospodărie comunală din Primăria municipiului Bălți.
Dragi prieteni, vă felicităm cu ziua de naștere a sectorului gospodăriei comunale municipale Bălți. Vă dorim sănătate. Să aveți suficientă putere pentru a vă pune în aplicare planurile. Componenta financiară să permită implementarea proiectelor pentru construcția sistemelor de drenaj și consum de apă, lansarea de noi rute pentru transportul electric și extinderea rețelei de iluminat stradal.
* strada Artiom – acum strada Decebal
** Bălți-Vest – Stația Calea ferată Bălți-oraș