Cota de participare a cetățenilor la audierile publice ale bugetului continuă să fie înaltă
La 14 decembrie 2019 la Palatul Municipal de Cultură au avut loc audierile publice ale proiectului de buget pentru 2020. Familiarizarea cu proiectul bugetului a fost posibilă pe site-ul primăriei din timp, înaintea audierilor publice și imediat în ziua audierilor publice, cu înregistrare preventivă la secretariat, oferind recomandările relevante cu privire la articolele de cheltuieli și venituri.
Audierile publice au decurs sub președinția dnei Tatiana Dubițkaia, viceprimarul municipiului Bălți, care a explicat audienței procedura de organizare a audierilor publice.
Principalul document financiar al municipiului Bălți pentru 2020 a fost prezentat de dl Nicolai Grigorișin, viceprimar.
Pentru luare de cuvânt pe marginea proiectului de buget pentru anul 2020 s-au înscris 17 persoane. Iată care sunt propunerile oferite.
Doamna Natalia Danilova, directorul Centrului pentru Cultură și Tineret a propus să fie examinată posibilitatea executării lucrărilor de reparație în două etape a aripii din partea dreaptă a clădirii Centrului: reparații ale acoperișulului de asupra sălii festive pentru spectatori și de asupra părții centrale a edificiului (consecințele vântului de uragan). Este deja pregătită documentația de proiect și deviz.
În susținerea dnei N. Danilova a vorbit dl Vladimir Semențul, vicepreședintele Consiliului Veteranilor, solicitând să fie găsite mijloace pentru reparația Sălii de Concerte, astfel încât în una din încăperile Centrului pentru Cultură și Tineret să poată fi găzduit Consiliul Veteranilor. O astfel de decizie a fost luată anterior din motivul că, clădirea în care a fost amplasat Consiliul Veteranilor, a fost recunoscută ca fiind avariată de mai multă vreme și că este periculos ca cineva să se afle în ea. Respectiva clădire are o vechime de peste 100 de ani. Suma necesară pentru efectuarea lucrărilor de reparație se estimează la o sumă ce depășește 2 milioane de lei.
Directorul Școlii de Arte Plastice pentru Copii, dl Oleg Karp, a vorbit despre aceea că școala de arte are deja împliniți 60 de ani și că aici învață peste 600 de elevi. Cu toate acestea, pînă în prezent, instituția nu are propria sală festivă. „Solicităm să fie construită o sală, fiind o încăpere suplimentară a școlii.”
Cheltuielile necesare pentru reparația acoperișului, a tavanului deasupra auditoriului și deasupra altor încăperi din Centrul de Cultură ”Flacăra” constituie trei milioane o sută de mii de lei. Documentația de proiect și deviz este pregătită. Suma a fost anunțată de directorul instituției dna Vera Drebot.
Necesită să fie rezolvate concomitent mai multe probleme cu care se confruntă școala ”C. Porumbescu” care, în anul 2020 va împlini 70 de ani. În primul rând, directorul a solicitat să fie achiziționate costume naționale pentru secția de coregrafie. În al doilea rând, să fie reparate instalațiile sanitare și pregătite cabinele de duș. În al treilea rând, includerea în planul de reparație a drumurilor strada C. Porumbescu și str. Moscovei, la intersecția cărora se află două instituții publice de cultură.
Doamna Stela Smirnov, directorul Școlii de Muzică ”George Enescu”, a indicat care este veriga slabă – necesitatea reparației cât mai urgent posibil a acoperișului clădirii. Suma necesară pentru lucrările de reparație depășește 2 milioane de lei.
Doamna Diana Grosu, președintele Asociației Obștești ”LEX XXI”, a vorbit despre accesul în clădirile publice. Domnia sa a propus să fie alocate, în regim de urgență, mijloace financiare pentru instalarea rampelor la intrare în instituțiile publice și pentru reconstrucția instalațiilor sanitare menite pentru nevoile persoanelor cu dizabilități. La articolul „Venituri” să fie prevăzută taxa suplimentară pentru vânzarea țigărilor.
Suma necesară pentru susținerea organizațiilor etnoculturale, care participă activ la viața culturală și desfășoară activitatea pe teritoriul municipiului Bălți, constituie 60 mii lei. Vladimir Ungureanu, președintele Comunității ungurilor, a ieșit cu inițiativa de a aloca suma solicitată în noul an 2020.
Boris Marcoci, consilier municipal, directorul Companiei de construcții ”Marsharcon”, a identificat mai multe subiecte: în primul rând, să fie alocate mijloace financiare pentru acordarea indemnizației unice a câte 600 de lei veteranilor conflictului transnistrean (pentru 680 de persoane), în al doilea rând, să instaleze garduri la toate instituțiile de învățământ, inclusiv la instituțiile preșcolare (în calitatea sa de consilier, domnia sa și-a asumat responsabilitatea pentru buna funcționare a grădiniței de copii și este gata să participe la acest proces), în al treilea rând, a propus să se apeleze la întreprinderile mari ca acestea să aloce mijloace financiare pentru repararea în comun a drumurilor adiacente teritoriului întreprinderilor respective.
Directorul Stației Tinerilor Turiști a solicitat ajutor pentru schimbarea ferestrelor și podelelor în clasele din clădirea gimnaziului nr. 2, unde s-a mutat recent școala, precum și pentru acordarea ajutorului la transferul simulatorului și al peretelui de escaladă de pe teritoriul vechi pe cel nou. Doamna Svetlana Nița nu a lăsat fără atenție problema reparației drumului care trece de-a lungul teritoriului gimnaziului.
Dirijorul Orchestrei de Muzică Populară ”Barbu Lăutaru”, dl Mihai Verhovețchi, a solicitat să fie acordată atenție colectivului onorat de muzicieni, alocându-se anul 2020 suma de 810 mii de lei pentru nevoile orchestrei.
Cu propunerea de a fi alocate 800 mii de lei pentru implementarea proiectului „Bugetul civic” a ieșit dna Diana Dillion, membru al Asociației Obștești „Afina”.
Doamna Natalia Tarasiuc, antrenorul departamentului de atletism al Școlii Sportive Specializate nr.1 i-a atenționat pe cei prezenți asupra condițiilor anevoioase în care decurge antrenamentul în timpul iernii. Totodată, domnia sa a menționat că, sub tribuna stadionului orășenesc se află o arenă care necesită să fie reparată, iar cabinele de duș pentru sportivi trebuie să fie bine amenajate și echipate.
Antrenorul de handbal dl Alexandru Tucin a solicitat să fie alocate 175 de mii de lei, din care 75 de mii pentru achiziționarea de echipamente și uniforme pentru echipele de handbal masculin și feminin și 100 de mii de lei pentru participarea jucătorilor la turnee.
Sergei Gramma a venit cu o inițiativă de a aloca 200 de lei (lunar) pentru chiriașii care folosesc sobe electrice. În oraș există doar 6 astfel de blocuri. Suma plăților va constitui 864 mii lei.
Veaceslav Jucov a propus să fie alocată din bugetul local indemnizație unică de 1000 lei cu ocazia căsătoriei bălțenilor.
O altă propunere referitoare la acordarea indemnizației unice a fost vociferată de dl Veaceslav Babinețchi, care a propus să fie alocate 3000 lei pentru nașterea copilului în familiile bălțenilor (fără a specifica pentru primul, al doilea sau al treilea copil). Se presupune că pentru astfel de indemnizții vor fi necesare 3 mil.600 mii lei.