Creditorii falimentează zilnic ÎM„Regia Apă-Canal Bălți”, iar măștile și mănușile de cauciuc înfundă sistemul de canalizare al orașului – indicatorii situației de urgență
În data de 6 aprilie 2020, viceprimarul municipiului Bălți, Nicolai Grigorișin, a organizat o ședință extraordinară la distanță cu șefii întreprinderilor municipale, începând cu date statistice privind răspândirea infecției COVID-19 în municipiul Bălți.
Informațiile cu privire la starea actuală a ÎM „Regia Apă-Canal Bălți” au fost prezentate de administratorul interimar, Leonid Babii: „Întreprinderea funcționează în mod obișnuit, însă starea în care ne aflăm este alarmantă. Oamenii îndeplinesc toate sarcinile înaintate de comisia pentru situații excepționale, dar situația este deja serioasă”. El a comunicat încă o dată despre datoriile formate la întreprindere de către cetățeni și agenți economici. Aprovizionarea cu apă din martie s-a mărit până la 950 de mii de metri cubi, adică cu 67% mai mult decât luna februarie. 4,5 milioane de lei – datoria populației, 2,5 milioane de lei – datoria agenților economici pentru apa consumată; 318 de persoane datorau 1,3 milioane de lei pe an, 88 de persoane au fost amendate cu 580 de mii de lei, din care doar 12,4 mii de lei au fost plătite în martie. Potrivit lui L. Babii: „Creditorii falimentează compania zilnic. Numai în luna martie, 4 milioane 750 mii lei au fost retrase din conturi, iar în primele 5 zile din aprilie a fost deja retras 1 milion 300 mii lei, deci nu avem nicio posibilitate să cumpărăm ceva, ca să rezolvăm problemele întreprinderii. Datoria a 129 de persoane își ia începutul încă din 2015. Instanțele au peste o mie de cauze penale împotriva persoanelor fizice, cereri împotriva debitorilor – agenți economici – 1.600. Lucrăm în această direcție. Și totuși, sarcina noastră este de a reduce volumul de datorii pentru consumul de apă, care până la sfârșitul anului 2019 s-a ridicat la aproximativ 60% ”, a sintetizat Leonid Babii.
În sprijinul informațiilor transmise de Leonid Babii despre creșterea consumului de apă în luna martie, Igor Golberg, directorul general al SRL „Glorin Inginering”, și-a exprimat poziția: „Da, volumele au crescut în luna martie, dar trebuie să înțelegem că aceste volume vor fi plătite întreprinderii municipale „Regia Apă-Canal Bălți” și SRL „Glorin Inginering” de 5 ori mai ieftin, pentru că partea populației, care nu se află la locurile de muncă și în locurile de alimentație publică, folosește aceste volume acasă, iar aceasta este un tarif complet diferit. Prin urmare, în aprilie-mai, aceste două întreprinderi vor simți careva scăderi. În general, întreprinderea noastră funcționează în mod normal, dar au fost adăugate echipe speciale de urgență, care vor deservi populația în cazuri urgente ce țin de activitatea noastră. Lucrăm 24 de ore pe zi, în regim de urgență, împreună furnizăm aceleași servicii. Tot personalul este asigurat cu echipament de protecție necesar”. Igor Goliberg a subliniat și aspectele negative ale muncii în stare de urgență. Și acestea, în primul rând, sunt aruncarea măștilor și mănușilor de cauciuc în sistemul de canalizare. „Sistemul nostru oricum nu este perfect, dar adăugarea de impedimente sub formă de mănuși de cauciuc și măști va cauza o mare problemă.” În al doilea rând, populația din martie a plătit pentru apă și canalizare pentru luna februarie, dar un număr foarte mare de consumatori nu a indicat volumul de apă consumat în martie. „Probabil pentru că oamenii au crezut că vor fi scutiți de la plata facturilor la comodități și, prin urmare, nu au indicat aceste volume de consum de apă”, a concluzionat Igor Goliberg. La întrebarea viceprimarului Nicolai Grigorișin despre plata datoriei de către președintele uneia dintre Asociațiile proprietarilor locuințelor private, I. Goliberg a răspuns că „din fericire, persoana „despre care vorbim” a început să plătească din motive necunoscute”.