Ședința de lucru cu șefii întreprinderilor municipale și a complexului energetic
La 25 septembrie 2019, a avut loc ședința de lucru cu șefii întreprinderilor municipale și a complexului energetic, prezidată de primarul interimar al municipiului Bălți, domnul Șmulschi Gh.
În cadrul ședinței s-au discutat mai multe probleme privind activitatea întreprinderilor și serviciilor municipale. În linii mari, toate serviciile au raportat despre pregătirea orașului pentru perioada de toamnă-iarnă și altele.
Domnul Ș. Munteanu, directorul Întreprinderii Municipale ”Termo-Gaz Bălți”, s-a axat în raportul său asupra stării de lucruri la întreprindere, despre datoriile publice și pregătirile pentru sezonul de încălzire. Dumnealui a menționat că astăzi întreprinderea este pregătită din punct de vedere tehnic pentru furnizarea căldurii. De asemenea, în prima jumătate a lunii octombrie este planificată instruirea lucrătorilor în vederea efectuării lucrărilor în perioada rece a anului care se va finaliza cu un examen pentru a fi gata să înceapă lucrările de furnizare a căldurii.
Există însă și anumite probleme cu care se confruntă întreprinderea. Astfel, întreprinderea se confruntă cu un astfel de fenomen neplăcut cum este scoaterea dopurilor din sistemul de încălzire (str. Kiev nr. 1), care împiedică lucrările de pregătire a sistemului de încălzire pentru buna lui funcționare.
O altă problemă serioasă constă în datoriile existente față de S.A. „Moldova Gaz” în suma de 60.000 lei și față de SRL „Balti- GAZ” în suma de 329.000 lei, care rezultă din datoriile cetățenilor care nu achită serviciile prestate de încălzire în perioada rece a anului. Mai mult, imaginea tristă este că, la situația din 24 septembrie 2019, comparativ cu anul trecut, plățile încasate de la populație s-au micșorat cu 200.000 de lei. Datoria totală a cetățenilor orașului nostru față de Î.M. „Termo-Gaz Bălți” constituie 2 milioane 839 mii lei.
În acest context, domnul Ș. Munteanu a menționat că într-adevăr sunt cetățeni care nu pot plăti, deși sunt ajutați de servicii sociale și întreprinderea le vine în întâmpinare, acceptând ca plățile pentru serviciile prestate de Î.M. „Termo-Gaz Bălți” să fie achitate în rate. Cu părere de rău, există consumatori iresponsabili care simplu nu doresc să achite serviciile de furnizare a căldurii. În asemenea cazuri apare necesitatea operării modificărilor în legislație respectivă care ar obliga răuplătitorii să achite la timp datoriile.
De asemenea, despre starea de lucruri la întreprindere a fost relatată de reprezentantul administrației Distanței Instalațiilor Civile. S-a vorbit despre aceea că la moment pregătirea întreprinderii pentru lucrul în perioada toamnă-iarnă este la stadiul de finalizare, iar săptămâna viitoare va fi gata în cuantum de 100%.
Dl Pcela S., directorul Î.M. „DRCD Bălți”, a raportat despre lucrările efectuate, menționând că întrepriderea lucrează conform planului de lucru. Dl Pcela S. a menționat că se efectuează lucrările de peticire pe str. Decebal și că speră să le finalizeze în termen în volum de 100%. La fel, dl Pcela S. a promis că va accelera lucrările care se fac cu întârziere față de planul lucrărilor prestabilit.
Domnul Pcela S. a menționat că lucrările de reparație au continuat pe str. Decebal 162 colț cu str. Alexandru cel Bun.
Domnul V. Zincovschi, șef Direcție gospodărie comunală a primăriei municipiului Bălți, l-a atenționat pe dl Pcela S., director Î.M. „DRCD Bălți” să nu practice desfășurarea lucrărilor de reparație a drumurilor fără să anunțe administrația primăriei. Dacă dl Pcela S. ar înștiința Direcția gospodărie comunală despre efectuarea lucrărilor la obiectul susmenționat, atunci ar putea fi evitată situația neplăcută, când au fost deteriorate bordurile la locul de joacă pentru copii, obiectul fiind deja recepționat de către specialiștii primăriei.
Domnul V. Zincovschi a mai menționat că în scrisoarea despre efectuarea lucrărilor de reparație pe str. Decebal 162 colț cu str. Alexandru cel Bun, la care a făcut referire domnul Pcela S., a fost menționat despre necesitatea de a ieși în teren la obiectul respectiv, de a studia situația și de a determina volumul de lucru, urmând să fie specificate, coordonate și executate în etape următoarele acțiuni ale întreprinderii gestionate.
Ca urmare a nerespectării cerințelor prestabilite, a apărut un obiect nou fără să se cunoască termenii de executare a lucrărilor, fără indicarea volumului de lucru care urma să fie executat etc., doar din simplu motiv că dl Pcela S., directorul Î.M. „DRCD Bălți”, nu a informat despre începerea lucrărilor la această unitate. În consecință, pe terenul de joacă, care fusese deja recepționat de specialiști ai primăriei și se pregătea pentru darea în exploatare, au fost deteriorate bordurile, ceea ce presupune reluarea din nou a lucrărilor la acest obiect sondate cu cheltuieli suplimentare.
Cu unele observații a intervenit și primarul interimar dl G. Șmulschi care s-a referit la nevalorificarea fondului rutier, care atinge suma de 7 milioane lei. Ba mai mult, dl G. Șmulschi a avut îndoieli că până la sfârșitul anului curent întreprinderea „DRCD Bălți” va fi în stare să folosească acești bani dat fiind că, ultima le va putea folosi, făcând trimitere la faptul că întreprinderea în cauză nu valorifică mai mult de 1,5 milioane lei în decursul unei luni.
În apărarea sa, domnul Pcela S. a spus că, odată cu sosirea sa la întreprindere, aceasta a început să funcționeze normal, dar fluxul de bani a fost blocat, care a fost primit cu dificultate și întârziere de o săptămână.
Domnul G. Șmulschi, primarul interimar al municipiului Bălți, a explicat că finanțarea se realizează după verificarea rapoartelor prezentate, și că în raportul dlui S. Pcela au fost depistate mai multe încălcări care trebuie revizuite și înlăturate. Mai mult, se cere ca specialiștii primăriei să fie invitați, astfel încât aceștea să poată observa ce fac lucrătorii Î.M. „DRCD Bălți” la obiectul respectiv și care lucrări îndeplinesc.
Domnul G. Șmulschi i-a poruncit dlui V. Zincovschi, șef Direcție gospodărie comunală a primăriei municipiului Bălți să pregătească o adresare către Camera de Conturi și Inspecția financiară ca ultimele să se expună asupra problemei vizate privind lucrările desfășurate pe str. M. Sadoveanu, astfel încât să nu mai apară dispute de genul acesta.
De asemenea, domnul G. Șmulschi a reamintit că str. M. Sadoveanu se află într-o achiziție și că lucrările de reparație la acest obiect costă 1 milion de lei. Prin urmare, acolo nu pot avea loc lucrările de peticire a găurilor.
O altă problemă care a provocat controverse a vizat voluntarii trimiși întreprinderii printr-un la apel telefonic pentru a prinde câini, dar sosirea lor nu a fost documentată în niciun fel. Domnul S. Pcela nu a fost de acord cu o astfel de modalitate de a da indicații, referindu-se la faptul că el, în calitatea sa de conducător, este responsabil pentru viața și sănătate lor și a cerut să-i fie transmisă o scrisoare oficială de la primărie. Domnul G. Șmulschi l-a asigurat pe directorul Î.M. „DRCD Bălți” că până la sfârșitul zilei o astfel de scrisoare va fi transmisă și că, de acum încolo, toate instrucțiunile îi vor fi date în scris.
La întrunire a participat și directorul Î.M. „Regia Apa-Canal-Bălți”, doamna Irina Zubenina, care a spus că în dimineața zilei curente au fost semnalate trei spargeri a conductelor de apă potabilă. Doamna Irina Zubenina a asigurat asistența că echipa de specialiști de la întreprindere a ieșit deja la locul accidentului și că conductele respective vor fi reparate până la sfârșitul zilei .
Doamna T. Parascan, director Î.M. „Gospodăria Locativ Comunală Bălți”, a menționat că, la momentul actual au fost efectuate lucrările de reparație a acoperișurilor pe o suprafață de 24.600 m2, de salubrizare, de întreținere a ascensorilor (reparații) etc.
De asemenea, la ședința din 25.09.2019, au fost discutate mai multe probleme. Astfel, reprezentantul SRL ”Glorin Inginering” a relatat că în timpul lucrărilor de curățare a conductelor de canalizare, în ele au fost găsite 3 prosoape și alte țesături.
Cu această ocazie, domnul V. Zincovschi și-a expus părerea că ar fi util să se posteze fotografiile, pe care a fost surprins un astfel de caz, în mass-media pentru a atrage atenția oamenilor asupra necesității de a respecta regulile etice și de igienă și de a conștientiza prejudiciul pe care îl cauzează societății, ignorând astfel de lucruri precum ecologia, educația și cultură a comportamentului în sensul plin al cuvântului.
Dna Feodora Rodiucova, șefa Serviciului Sănătate a primăriei municipiului Bălți, a raportat că toate instituțiile medicale se pregătesc pentru activitate în perioada toamnă-iarnă. La fel, domnia sa a mai menționat că în ultima perioadă s-a mărit numărul copiilor intoxicați cu medicamente sau detergenți. În majoritatea cazurilor aceasta se întâmplă din vina părinților lor.
În acest sens, doamna Rodiucova F. s-a adresat către părinți ca ei să fie cât mai atenți, astfel încât copiii să nu aibă acces la locurile unde se păstrează medicamentele și detergenții, prevenind în așa fel astfel de cazuri.
Doamna S. Novicova, directorul Î.M. „Amenajarea teritoriului și spații verzi” a raportat că întreprinderea funcționează în regim normal. În același timp se pregătește pentru activitate în perioada de toamnă-iarnă: pregătește respectivul inventar, lucrează la grădinile de trandafiri. Se pregătesc către sezonul de încălzire și serele. La fel e pregătirea în toi a lăzilor cu amestec de nisip și sare pentru a fi folosit iarna în timpul zăpezilor abundente și înghețurilor.
Activitatea întreprinderii Î.M. ”DCC CU” a fost raportată de doamna L. Bragari, director. Domnia sa a menționat că condițiile meteorologice permit efectuarea lucrărilor de reparații capitale pe str. Lesecico, str. Caraciobanu, str. Sorocii și str. Aeroportului, de amenajare a teritoriului aferent instalațiilor de evacuare a apelor reziduale din partea centrală a orașului. În acest sens a fost deja identificat contractantul pentru efectuarea lucrărilor respective. Acesta a preluat terenul pentru desfășurarea lucrărilor pregătitoare atât pentru depozitarea materialelor de construcție, cât și pentru repartizarea lucrătorilor. Proiectul este preconizat pentru o perioadă de 2 ani.
Domnul Victor Kaliujnîi, inginerul șef la Î.M. „DTB”, a raportat că întreprinderea funcționează în regim normal. În momentul de față, are loc pregătirea personalului pentru activitate în perioada toamnă-iarnă și recalificarea șoferilor. Sunt în desfășurare lucrările de pregătire a transformatoarelor și instalațiilor de rețea.
Domnul G. Șmulschi, primarul interimar al municipiului Bălți s-a interesat dacă a fost tradus textul contractului privind acordarea grantului și a solicitat ca la finalizarea traducerii acestuia să i se aducă și contractul de împrumut, care sunt necesare pentru ca să se lucreze în continuare cu acestea.