Difuzorii de publicitate proprietari sau gestionari ai dispozitivelor de publicitate fixă sau mobilă sunt obligați să dea publicității condițiile de oferire a spațiului publicitar în perioada electorală
Pe 1 august începe perioada electorală pentru alegerile prezidențiale si referendumul republican constituțional din 20 octombrie 2024.
Astfel, în conformitate cu prevederile art. 54 alin. (10) din Codul electoral, până pe 8 august 2024, difuzorii de publicitate proprietari sau gestionari ai dispozitivelor de publicitate fixă sau mobilă sunt obligați să prezinte Comisiei Electorale Centrale declarația de intenție și informațiile privind condițiile de acordare a spațiului publicitar și altor servicii conexe, inclusiv privind prețurile medii pentru spațiile de publicitate, aplicate în ultimele 6 luni
Difuzorii de publicitate care nu vor prezenta informațiile sus-menționate, nu vor avea dreptul să difuzeze publicitate politică sau electorală, pe parcursul perioadei electorale.
Ulterior, difuzorii de publicitate vor prezenta săptămânal la CEC, informațiile privind veniturile obținute din publicitatea politică/electorală a fiecărui grup de inițiativă pentru susținerea candidaților la funcția de Președinte al Republicii Moldova, iar după începerea campaniei electorale, vor prezenta Comisiei informațiile referitoare la veniturile obținute din publicitatea electorală a fiecărui concurent electoral/participant la referendum.
Reamintim că pe parcursul perioadei electorale, săptămânal, în ziua de luni, inclusiv după ziua scrutinului, difuzorii de publicitate vor prezenta informațiile cuprinzătoare despre schema de amplasare, numărul spațiilor oferite pentru publicitatea electorală și cea politică și sumele încasate de la furnizorii publicității sau distribuitorii care acționează în numele furnizorilor.
Totodată, la cererea CEC sau a consiliului electoral de circumscripție conform competenței, difuzorii de publicitate antrenați în amplasarea pe dispozitive publicitare fixe sau mobile a publicității politice sau electorale sunt obligați, în termen de cel mult 48 de ore de la solicitare, să ofere informații cu privire la contractele încheiate cu furnizorii de publicitate sau distribuitorii care acționează în numele furnizorilor, sumele achitate de aceștia și repartizarea spațiilor de publicitate.
De asemenea, menționăm că furnizorii de publicitate vor efectua lucrări de pregătire, confecționare, distribuire și amplasare a publicității pe afișe publicitare doar din mijloacele financiare virate în contul „Fond electoral”/„Destinat grupului de inițiativă”, cu achitarea în avans. Este interzisă donația afișelor publicitare, a căror destinație finală a fost ajustată în perioada electorală și a implicat utilizarea resurselor financiare care nu sunt reflectate în contul cu mențiunea „Fond electoral”/„Destinat grupului de inițiativă” pentru utilizare în campania electorală.
Informațiile sus-menționate urmează a fi prezentate către CEC la adresa de e-mail: info@cec.md, ulterior acestea vor fi publicate pe pagina web oficială a instituției www.cec.md, la rubricile „Alegeri prezidențiale” și “Referendum republican constituțional”.
Pentru mai multe detalii, vă îndemnăm să consultați Regulamentul privind modul de furnizare, distribuire și difuzare a publicității politice, electorale și a mesajelor de interes public.