09:00 - 17:00
(0 231) 54-614

Sinteza Evenimentelor Săptămânale (08-14 iulie 2019)

//
Comentariu0

Marți, 9 iulie, pentru prima data, în incinta Primăriei municipiului Bălți, Centrul de Informare și Documentare privind NATO din Republica Moldova (CID NATO), în parteneriat cu Asociația Obștească ,,Moștenitorii” din mun. Bălți și Primăria municipiului Bălți a organizat masa rotundă ,,Asistența externă în asigurarea securității umane și dezvoltării durabile”.

Evenimentul a reunit reprezentanți ai autorităților administrației publice locale, organizațiilor societății civile, mediului academic și instituțiilor mass-media din municipiul Bălți.

Scopul activității a constat în asigurarea unei platforme de discuții privind aspectele securității umane și asistența externă oferită în acest sens.

La finalul evenimentului a fost prezentată expoziția de fotografii ,,25 de ani de cooperare între Republica Moldova și NATO în cadrul Programului ,,Parteneriat pentru Pace”.

Activitatea face parte din proiectul ,,Promovarea culturii de securitate prin intermediul punctelor regionale de contact”, finanțat de Diviziunea de Diplomație Publică a NATO și implementat de Centrul de Informare și Documentare privind NATO în Republica Moldova.

În cadrul Şedinţei cu directorii întreprinderilor municipale şi complexului energetic din data de 10 iulie, Iurii Hmarnîi, directorul interimar al Î.M. „DRCD” a înaintat spre rezolvare problema apărută încă din luna martie a acestui an, privind exportarea menagerilor solide de către persoanele fizice pe poligonul din Comuna Țambula, fără a avea licență și transport specializat, astfel într-un mod oarecare destabilizând  lucrul Î.M. „DRCD”. Primarul Nicolai Grigorișin a menționat că această problemă necesită soluționare în comun cu Inspectoratului Ecologic de Stat și poliția.
În aceeași ordine de idei, Iurii Hmarnîi a mai menționat că procesul de reparare a părții carosabile pe străzile Ostrovski, Levanevschi și T.Vladimirescu vor fi finisate până la data de 01 septembrie 2019.

„Problema apărută pe str. Ureche 20, 22, 24, 26, 27 din cauza ploilor torențiale cere a fi rezolvată urgent, întrucât partea carosabilă a fost distrusă aproape total.” În acest sens a fost aprobată hotărârea de a imiplica grederul în acțiunile de reparare a drumului, ce pare a fi unica soluție.

Primarul a însărcinat să fie controlată și str.Ștefan cel Mare 1, întrucât apa se acumulează chiar pe partea carosabilă. În același context va fi construit și un stoc pentru apa de la ploaie și pe str. Șalom Aleihim, 77.

Hmarnîi a mai afirmat că va fi efectuată repararea părții carosabile conform traseului: m-nul Molodovo, Bălțiul Nou, str. Independenței, str. Ștefan cel Mare și str. Levanevschi.

500 VS 250. Dublu s-au mărit cererile cetățenilor pentru repararea acoperișurilor, față de norma stabilă- 250. Despre acesta a vorbit în cadrul ședinţei directoarea Î.M. „GLC”, Tatiana Parascan :„De aceea noi rugăm oamenii să fie efectuate reparațiile din contul propriu, ca mai apoi noi să le returnăm banii”.

În cadrul aceleiași ședințe, șefa Serviciului Sănătate Feodora Rodiucova, a atras atenția ca a primit o scrisoare de la Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, prin care se cere să fie creată o comisie pentru examinarea celor 7 cazuri depistate de tuberculoză. În cadrul acestei comisii au fost invitate specialiști din domeniu, însă nimeni nu s-a prezentat de la Centrul Medicilor de Familie. Acei de la CMF au motivat acest lucru prin faptul că domnul director, Veaceslav Batîr, la momentul dat este în concediu și ei nu au altă persoană pentru a fi trimisă la această comisie.

La fel miercuri, s-a desfășurat ședința ordinară a comisiei pentru privatizarea fondului locative. În cadrul acestei adunări,au fost propuse spre examinare 23 de adresări privind privatizarea apartamentelor, dintre care 16 au fost satisfăcute, 4 – refuzate, 3 – amânate.

Decizia finală aparține CMB.

Tot în aceeași zi, s-a adunat Comisia Situații Excepționale, ce avea în agenda zilei două obiective: examinarea adresării primarului s. Elizaveta- Balțat Pelagheia referitor la acordarea ajutorului în lichidarea consecințelor inundațiilor din 22.06.2019, și al doilea punct- adresările reprezentantului locuitorilor blocului locativ pe str. Chișinăului 60, Dobrovenco Vladimir și președintelui Asociației Co-Proprietarilor Blocului Locativ Nr.6 pe str.31 August, Pleșca Tatiana, pentru ajutor în lichidarea consecințelor vântului puternic din data de 02.07.2019.

Calculând suma daunelor provocate de stihie, primarul s. Elizaveta a menționat că Fondul de rezervă al Primăriei satului nu permite acoperirea tuturor cheltuielilor, de aceea CSE va depune un demers către Guvern pentru a soluționa problema.

După examinarea celui de-al doilea caz, ce constă în acordarea ajutorului Căminului S.A. „Bălțeanca”, locuitorii căruia sunt pensionari – foști lucrători ai acestei întreprinderi. Paguba fiind prea mare, întrucât a fost  luată de vânt toată ardezia (600 m2de foi de ardezie). Proprietarul întreprinderii- stăpânul căminului a refuzat acoperirea cheltuielilor sau să achite o parte din ele, întrucât îi este dificil și cu mare plăcere o va transmite în proprietatea altei organizații. Primarul a exprimat cu părere de rău „Acest cămin nu se află în proprietatea municipiului, de aceea noi nu avem dreptul să acordăm ajutor. Dar aceștia sunt bălțeni, sunt cetățeni ai Republicii Moldova, și noi suntem obligați să găsim ieșire din situație, apelând către Guvern”.

În aceeași ordine de idei, repararea blocului de locuit de pe str. 31 August, ce se află la fel în proprietate privată, necesită adresare în instituțiile de rang mai înalt și în organele abilitate, întrucât este nevoie de un pachet întreg de documente, printre care se enumeră și: expertiza tehnică, indicarea sumei pagubelor și indicarea costului lucrărilor.

Astfel, membrii comisiei a conchis că unica soluție de rezolvare a problemei e adunarea documentelor și adresarea către Organele de Conducere de Stat.

În data de 11 iulie, în incinta Primăriei mun.Bălți a avut loc întrunirea mesei rotunde, sub denumirea ”Auditul accesibilității Birourilor Electorale ale Secțiilor de Votare (BESV) din municipiul Bălți”.

Deschiderea solemnă a evenimentului a început cu înmânarea Diplomelor pentru dedicație, responsabilitate și profesionalism manifestat în exercitatea atribuțiilor în cadrul organului electoral la organizarea și desfășurarea Alegerilor Parlamentare și Referendumului Republican Consultativ din 24 februarie 2019.

Acestă ședință a avut drept scop concluzionarea muncii efectuate pentru desfășurarea corespunzătoare normelor legislative a procesului de votare și în special accesibilitatea pentru persoanele cu dizabilități.

Confom raportului prezentat de autorii proiectului, Victor Koroli și Olesea Tabarcea, din 59 de BESV a municipiului nu este accesibil niciun birou, doar 15 sunt parțial accesibile și restul (44)- inaccesibile total.

Principiul accesibilității nu constă doar în punerea în prioritate a persoanelor cu nevoi speciale, dar în design-ul universal, ce are la bază proiectarea universală a mediului, la general, ce va putea fi utilizat de orice persoană (persoane în etate, femei însărcinate, copii, părinți cu căruț pentru bebeluși, bicicliști, pietoni etc.)

Situația din Bălți nu se deosebește de situația cu accesibilitatea per Republica Moldova. Deci pentru 5000 persoane surdo-mute din întreaga țară sunt doar 17 traducători, dintre care 3 traducători activează pentru toți surdo-muții balțeni și din localitățile din nordul republicii.

În acest sens, un scop demn de urmat pe viitor ar fi implimentarea tuturor condițiilor pentru persoanele cu dizabilități, cum ar fi: taparea pe toate ambalajele cu alfabetul Braille, dotarea instituțiilor cu lupe, suprafețe inclinate și Crearea unui Fond Raional (municipal) / Național de Accesibilitate, Crearea Consiliilor Consultative de Accesibilitate.


La fel joi, Primarul municipiului Bălți, Nicolai Grigorișin, alături de șeful DGC a primăriei, Veaceslav Zincovschi, și adjunctul șefului DGC Miron Ion, directorul interimar Î.M. „DRCD” Iurii Hmarnîi, șefa Î.M. „GLC” Tatiana Parascan, directoarea Î.M. „DCCCU” Larisa Bragari și specialiști de la Î.M. „Spații Verzi” s-au întâlnit cu locuitorii str. Ștefan cel Mare, 1 și str. Nicolai Iorga, 4,6.
Problemele comune ale acestor doua străzi sunt: drumurile în stare oribilă, lipsa sistemului de stocare al apei de ploaie, gunoiul și copacii bătrâni în stare de avariere. La începutul discuției cu locatarii, funcționarii au clarificat că pentru această porțiune (str. Ștefan cel Mare și str. N. Iorga) este planificat un proiect care are ca prim-obiectiv construirea unui sistem de scurgere al apei, după care urmează repararea părții carosabile. Conform edilului de Bălți, începutul lucrărilor se estimează a fi pornit în 2020.
Ceea ce ține de gunoi, dar mai concret de locul aflării acestuia, atunci de curățarea și exportarea gunoiului se va ocupa întreprindrea S.A.„CET-NORD”,îngrijind de următorii 10 m adiacenți terenului. „Iarăși organizăm zi de curățenie sau oare cineva va începe să-și exercite obligațiunile?”- s-a interesat primarul.
În același context, copacii avariați vor putea fi defrișați numai atunci când locatarii vor primi actul final de la Inspectoratul Ecologic de Stat, conform căruia acești arbori sunt într-adevăr într-o stare fito-sanitară periculoasă pentru cei din jur.

La final, primarul Bălțului a acentuat că această întrebare nu va rămâne fără atenție și în cel mai scurt timp va fi soluționată.


În data de 12 iulie 2019, în Ziua Sfinților Apostoli Petru și Pavel a avut loc o Liturghie și o rugăciune festivă în biserica ce poartă numele Sfinților Apostoli Petru și Pavel, la sfârșitul căreia Episcopul de Bălți și Fălești Markell s-a adresat către enoriași și clerici cu îndemnul pentru rugăciuni pentru credința ortodoxă, pentru puterea Duhului și a venit cu urări de bine și cu felicitări cu ocazia Zilei Îngerului și a zilei de naștere a lui Pavel Paiul, Cetățean de onoare al municipiului Bălți, starețul Bisericii Sf. Apostoli Petru și Pavel. Felicitărilor s-au alăturat edilul de Bălți, Nicolai Grigorișin și președintele Comunității Ruse, Pavel Buceațchi.


În fiecare a doua săptămână a lunii iulie se sărbătorește Ziua angajatului arhivei. Aceasta este decizia luată de Guvern în data de 3 iulie 2014. În acest an, arhiviștii sărbătoresc această zi profesională în data de 12 iulie. Astăzi suntem încântați să felicităm personalul serviciului de arhivă mun. Bălți, care și-a început activitatea la 29 martie 1944, asigurând depozitarea veșnică și folosirea documentelor din serviciul de arhivă al Fondului arhivistic, contribuind la conservarea și formarea bazei istorice a memoriei municipiului.

Fondul de arhivă al municipiului este reînnoit zilnic cu documente istorice. Arhiva Bălți operează cu documentele colectate din 75 mii documente – materiale de depozitare pentru anii 1944 – 2019. În prezent, funcționeză doar 3 angajați în arhiva municipiului Bălți.

Last updated: iulie 15, 2019 at 19:55 pm

Lasă un Răspuns